Uncategorized

de bloemen van en voor opa en oma

 

Ik heb 1 opa en 1 oma. En daar moet ik het mee doen. Niet omdat ik mijn andere twee grootouders nooit spreek. Een reisje naar de hemel is gewoon te veel gevraagd. Ik heb ze nog nooit gezien en ik zal ze ook pas zien wanneer ik zelf oma ben geworden en ik de aarde verlaat. Of ja, dat heb ik mezelf wijsgemaakt, omdat ik het anders zo sneu vond dat ze helemaal alleen waren. Ik heb ook altijd tegen mezelf gezegd dat mijn opa en oma in de hemel voor mijn overleden konijn en hond zorgden. En dat ik als ik dood ging dan weer voor mijn hond en konijn ging zorgen. Zo zag mijn toekomst eruit.

Ondertussen kwam ik geen opa-en-oma-aandacht tekort. Dit klinkt misschien raar, maar hierdoor kwam ik wel twee keer zoveel bij mijn andere opa en oma. En kreeg ik twee keer zo veel geld en snoep. (want dat zijn nu eenmaal dingen die je doet haha) Ik heb het ook nooit gemist. Een tweede paar opa en oma. Die ik ook elke week een bezoek moest brengen. Ik weet niet beter en eerlijk gezegd voel ik me daar wel eens schuldig over.

Dus, ik besloot om een naar de begraafplaats te gaan. Vandaag, toen ik foto’s van Sluis ging maken (hier komt nog een artikel over) Ik moest zoeken, want het was al een tijdje geleden. En toen zag ik het graf van mijn oma. Ik kon met moeite haar naam ontcijferen. Ik ben op mijn hurken gaan zitten en heb zachtjes tegen mezelf gefluisterd. In mijn gedachten tegen haar. Ik weet niet goed hoe ze eruit ziet. Ik heb maar heel weinig foto’s van haar. Ik keek verder. Want ik kon me nog herinneren dat opa niet bij oma ligt, maar een paar graven verderop. Het graf zag er beter uit dan die van oma. Wat ik vreemd vond. Je kunt toch beide graven even schoonmaken of ligt dat aan mij? Weer ging ik op mijn hurken zitten. Ik legde net als bij oma, een bosje fluitekruid neer. Omdat het een spontane beslissing was en het enige wat ik kon vinden was fluitekruid. En weer fluisterde ik: “Ik ben Evi, u kent mij niet. Maar met papa gaat alles goed, hij heeft een leuke vrouw, ze zijn binnenkort 10 jaar getrouwd (fun fact: op die dag is opa geboren) Ik heb een broertje en ik ben uw kleinkind. Ik zou u op een dag graag willen ontmoeten, dus wacht op mij. Waar u ook bent.” Ik lachte en met een paar tranen in mijn ogen fluisterde ik weer: “Wacht op mij.”

En toen bedacht ik iets, ik vind dat de ouderen in Nederland te slecht behandeld worden. En dan niet dat ze in elkaar worden geslagen. Ik bedoel dat er duizenden ouderen zijn die gewoon nooit bezoek krijgen van hun kinderen of kleinkinderen. En ik vind dat schandalig. Ik kan niet zonder mijn opa en oma leven. Als ik me nu zou bedenken hou het zou zijn om zonder hen verder te moeten dan moet ik janken als een waterval. Dus wat wil ik gaan doen, vrijwilligerswerk in het bejaardenhuis. Ik heb dit al eens geprobeerd. Maar ik moest 15 zijn. Maar het is crisis, de zorg wordt gekrimpt dan is het toch juist fijn als er een meisje is die vrijwillig een hele middag de krant wilt voorlezen aan bejaarde mensjes. Maar goed het had er mee te maken dat ze me niet kunnen verzekeren. Dus dan zal ik maar met mijn eigen opa en oma candy crush spelen, appeltaart bakken, snoep eten, discussiëren, algemene kennis spelletjes spelen, helpen tuinieren en ze vertellen over mijn niet bijzondere leven.

Lieve opa’s en oma’s, misschien wel mijn grootste fans, Ik hou van jullie.

(misschien hebben ze in de hemel of iets in die richting wel: Iclouds of Samwings. Dan volgen ze toch mijn blog en leren mij beetje bij beetje kennen)


 AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

One thought on “de bloemen van en voor opa en oma

  1. Vroeger liep jij ook wel eens samen met mij naar de plek waar jou Opa en Oma begraven liggen. Want ook ik heb die mensen gekend, en ook al snapte je het misschien toen nog niet, we hebben dit af en toe wel eens gedaan ! Wat goed van jou dat je dit nu ook in jou ééntje doet ! Super, wat je nog meer van plan bent, oudere mensen een glimlach op hun gezicht toveren ! Veel succes !!!!

ik vind het superleuk om reacties te krijgen:

